Sunday, May 8, 2011

Maafkan Aku Ibu

Ibu, maafkan anakmu
Mungkin ada tingkah lakuku
Yang mengguris hatimu
Banyak yang ingin ku lakukan
Tapi tidak mampu aku laksanakan
       Aku ingin ibu mengerti 
       Keadaan yang sedang aku hadapi
       Kadang-kadang menyiksa diri
       Ada kalanya menangis sendiri
Dalam usiamu sekarang
Hanya anak-anak yang kau fikirkan
Tapi aku di kejauhan
Sibuk dengan pelbagai urusan
       Dalam setahun hanya sekali
       Bertemu ibu hanya beberapa hari
       Tapi kadang-kadang terjadi keadaan
       Tidak seperti yang diharap-harapkan
Bukan tiada rasa rindu
Hati meronta ingin bertemu
Terutama bila tiba hari ibu
Terasa ingin berada di sampingmu
       Aku ingin mendengar bicaramu
       Luahan juga keresahan hatimu
       Sepertimana waktu dulu
       Akulah pendengar setiamu
Ibu, anakmu ini akan terkilan
Jika tiba-tiba terjadi kehilangan
Takkan mampu ku terima kenyataan
Andai tak sempat ku baiki keadaan
      Ya Allah, berikanlah aku ruang
      Peluang dan juga sedikit kekuatan
      Untuk ku huraikan segala kekusutan
      Ku harap aku masih diberi kesempatan

13 comments:

  1. sob3x...mak pasti mengerti...

    ReplyDelete
  2. cari lah sedikit ruang...untuk bertemu ibu tersayng, kalau tidak pun talipun untuk melepas rindu yang bertandang....biar pun payah tak slah berusaha demi ibu........

    ReplyDelete
  3. mak jauh di sarawak. rindu.
    hanya dapat kol sahaja.

    Sila lawat: Kaoshi Troll

    ReplyDelete
  4. saya sayang mak saya ouh .
    btw , ni entry sal asal usul hari ibu .
    have time , do read :)
    http://gadisbunga93.blogspot.com/2011/05/korang-nak-tahu-tak-asal-usul-hari-ibu.html

    ReplyDelete
  5. myra..not bad awak nye puisi ni..u karang sendiri ea? ni kalau lana mengarang tak jdi puisi, tah pe la jdi,hehe. singgah sini. nnti jmpt bca entry lana ttg my mom:
    http://lianapm.blogspot.com/2011/05/makkak-long-sayang-sangat2-mak.html

    ReplyDelete
  6. rintihan seorang ibu untuk ibu.

    kakCT terharu. benar kata kamu, urusan sering memisahkan.

    ReplyDelete