Sunday, October 3, 2010

Aku Kehilanganmu (kisah kampus 90an)


Selama mengenalimu
Tidak pernah aku terfikir
Kau yang ku anggap sahabat
Meninggalkan aku sebagai musuh….

Tiga tahun berbicara
Berkongsi suka dan duka
Biarpun hanya di mata pena
Bagiku engkau teman setia

Tika aku lelah mengejar kehidupan
Engkau hulurkan seribu kekuatan
Tidak pernah engkau tinggalkan
Aku sendirian dalam kekusutan

Aku sangka engkau faham
Erti sayang yang ku curahkan
Tapi dalam diam …………..
Rupanya engkau menyimpan perasaan

Kalutnya aku mencari penjelasan
Agar tidak terguris perasaan
Tapi… apa saja yang ku katakan
Tidak kau terima sebagai alasan

Tidak pernah aku berdusta
Engkau tahu segala cerita
Segalanya tentang kisah derita
Kenapa masih mengharapkan cinta

Engkau pergi dengan kebencian
Tiada salam yang kau hulurkan
Tinggallah aku menyulam kesedihan
Kehilanganmu amat kurasakan

Begitulah adatnya sebuah pertemuan
Pasti disusuli dengan perpisahan
Kau tak akan pernah aku lupakan
Kebahagiaanmu tetap kudoakan
..............................................................................................................................

Mel, aneh bukan persahabatan kita.  Tiga tahun berada di tempat yang sama, kita tidak pernah berjumpa secara berdepan walaupun rancak di arena penulisan.  Cuma kadangkala terserempak di jalanan, itu pun sekadar senyuman yang dilemparkan.  Bukan kau tak pernah mengajakku keluar tapi aku tetap berpegang pada prinsipku.  Sebenarnya Mel, aku masih memegang janjiku pada seseorang dan aku cuba untuk tidak mengkhianatinya walaupun segalanya tiada kepastian.  Waktu itu kemana-mana aku pergi, aku tidak pernah bersendirian sehinggakan kau sendiri memberi gelaran ‘bodyguard’ pada Rose yang sentiasa menemaniku.  Bila aku ceritakan padanya, marah betul dia Mel….

Mengimbas awal pertemuan… Engkau jahat Mel, membiarkan aku tercari-cari siapa pengirim surat tak bernama tanpa stem.  Yang ada hanya nombor palapes dan salam perkenalan dalam irama pantun.  Rina yang membantuku menjejak dirimu.  Student Antropologi memang pandai menyusun kata. Pantun, seloka, sajak… itulah kepakaranmu tapi jangan kau sangka aku tidak mampu mengikut rentakmu…. Akhirnya engkau mengalah jua….

Penat melayan kerenah kehidupan hilang bila ku terima surat-suratmu.  Berat bebanan yang ku pikul terasa ringan tatkala membaca kandungan di dalamnya.  Bila sesekali kesibukan melanda, tiada surat yang kau layangkan…aku rindu Mel, terasa sepi tanpa bicaramu…Aku jujur menyatakan segalanya, tiada apa yang ku sembunyikan darimu.  Engkau tidak jemu memberi  dorongan dan kekuatan bila sesekali aku nyatakan kesedihan.

Cuma di suatu masa aku merasa kelainan dalam bicaramu.  Engkau banyak berbicara soal hati dan perasaan…. Aku jadi takut Mel, aku faham kiasanmu tapi aku pura-pura tidak mengerti… Aku tidak sanggup melukakanmu.  Kau terlalu baik untukku tapi aku bukanlah yang terbaik untukmu… Aku sayangkan kau Mel tapi sayangku sekadar sahabat….

Telah ku ceritakan segalanya padamu ….. tapi kenapa kau masih memilih aku…… Mel, aku sedih bila akhirnya kau berterus terang mengatakan kau menyintaiku…. Menerima suratmu itu, aku menangis Mel… Aku tahu itulah bibit awal membawa perpisahan….

Aku faham perasaanmu kerana pada masa itu kita berada dalam keadaan yang sama..... terlibat dalam cinta tiga dimensi....cuma kisahnya yang berbeza.  Aku minta engkau menerima hakikat sepertimana aku boleh menerima kenyataan yang aku dan Mie tidak boleh bergandingan..... Perasaan itu bukan cinta tapi aku sekadar meminatinya, terlalu respect pada apa yang ada padanya....

Tapi kau tidak boleh menerima kenyataan itu.  Rina mendapat cerita dari sahabat karibmu.....kalau selama ini engkau bersifat periang, bibir yang penuh dengan senyuman....engkau berubah menjadi pendiam, selalu termenung merenung bintang.  Engkau sering bersendirian.... Kenapa Mel, kenapa sampai begitu ? Kadang-kadang aku jadi benci.  Insan yang selama ini selalu menguatkan semangatku boleh jadi lemah, tewas dengan perasaan sendiri......

Ketika itu aku agak rapat dengan Jeff kerana kami terlibat dalam program yang sama.  Peluang itu ku gunakan untuk cuba menjauhkan diri darimu, supaya kau tidak mengharapkan aku lagi.... tapi lain yang ku harapkan, lain pula yang jadi....

Suatu malam Jeff memanggilku, katanya ada sesuatu yang ingin dibicarakan.  Aku tidak pernah terlintas, apa yang ada di fikirannya.

”Lynn, Jeff nak Lynn tahu Jeff sebenarnya sudah ada teman di kampung... pilihan orang tua.  Mereka nak sangat Jeff kahwin dengannya....”

Aku mula faham apa yang cuba dinyatakannya.  Mataku terasa panas tapi aku masih mampu bersuara.....”Kenapa Jeff cakap semua ni pada Lynn  ?”

”Tak de lah, kalau orang tanya bolehlah Lynn jelaskan.....Jeff minta maaf...”

”Ada apa-apa lagi yang Jeff nak nyatakan ? Kalau tak ada, Lynn pergi dulu....” Masa tu airmataku sudah tidak terkawal.  Aku tidak mahu dia lihat aku menangis.... entah apa lagi yang dia fikir tentang diriku......

Aku mengunci diri di dalam bilik.  Aku menangis semahu-mahunya.  Selama ini aku banyak melukakan hati insan bernama lelaki.  Mungkin ini satu pengajaran bagiku.  Tapi aku perlu membersihkan namaku.... Aku mahu Jeff tahu aku tidak pernah, tidak sedikit pun ada apa-apa perasaan terhadapnya, tidak sama sekali…..

Aku ceritakan segalanya pada Rina sebab ku tahu, hanya dia yang boleh membetulkan keadaan….. Menurut Rina, apa yang pasti Jeff sebenarnya sukakan aku tapi dia tahu tentang perasaanmu terhadapku, Mel… .Sebagai kawan, dia tidak mahu menyakitkan kau.

Aku malu pada kau Mel.... Dalam surat-suratmu selepas itu, kau seakan-akan menyindirku.  Tak apalah Mel, aku terima segala-galanya.  Jika inilah suratan yang harus ku terima, aku serahkan segala-galanya pada yang Esa...

Tamat pengajianmu, kau tinggalkan aku begitu saja, tiada ucapan selamat tinggal yang kau utuskan...tak apalah Mel, di mana pun kau berada, ku doakan kebahagiaanmu...

No comments:

Post a Comment